Використання поняття “пропорція” при розв’язуванні задач економічного змісту. Корисність товару.

Урок економіки з елементами математики

Тема: “Використання поняття пропорція при розв’язуванні задач   економічного змісту. Корисність товару”

Мета: 

  • ознайомити учнів з поняттям корисність; розглянути правило максимізації корисності;
  • формувати вміння та навички використання даних понять та поняття пропорції при розв’язуванні задач економічного змісту;
  • виховувати творче ставлення до справи, старанність, дисциплінованість.

Тип уроку: формування знань, вмінь та навичок.

Форми та методи: словесні (евристична бесіда, створення проблемної ситуації); наочні (опорні конспекти, таблиці), методи спрямовані на розвиток критичного мислення (аналіз, висновки); заохочення (творче домашнє завдання); фронтальне опитування, самостійна робота в групах та з перевіркою в класі.

Базові знання та навички: означення пропорції, використання основної властивості пропорції.

Обладнання: дошка, картки для самооцінювання, картки з текстами задач, цукерки.

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Рефлексія

Учитель: Сьогодні на уроці у нас працює Бізнес – центр, який представлений 5 фірмами. Кожна фірма має свого директора і для кожної фірми потрібен стартовий капітал, який ви заробите своїм власним розумом.

Результати своєї роботи ви заносите до таблиці.

Прізвище
Початковий капітал
Теоретичний блок
Практичний блок

Кожен учень отримав завдання розв’язати пропорцію. Відповідь до цих пропорцій і є кількістю балів, які визначають стартовий капітал кожної фірми.

Завдання (різнорівневі)

розробка уроку

Учитель: Отже, ви отримали стартовий капітал для своєї фірми. Під час уроку ця сума може збільшуватися за рахунок відповідей та розв’язування задач і на кінець уроку зможете придбати  товар у вигляді оцінки.

У кожної фірми на столі лежать питання теоретичного блоку. Кожному  учневі пропонується дати відповідь на одне з цих питань, директор фірми оцінює відповідь.  Правильна відповідь оцінюється у 100 балів, та заноситься до  бланку:

Питання теоретичного блоку.

  1. Дати означення пропорції.
  2. Сформулювати основну властивість пропорції.
  3. Як знайти крайній член пропорції?
  4. Як знайти середній член пропорції?
  5. Яку залежність називають прямою пропорційною?
  6. Яку залежність називають оберненою пропорційністю?

(Ці ж питання повторити фронтально.)

Хвилинка емоційного розвантаження

ІІІ. Створення проблемної ситуації.

Давайте з¢ясуємо, як споживач обирає товари та послуги? Для відповіді на це питання кожна фірма отримує певну ситуацію і на протязі 1 хв, обговоривши у групах, потрібно сформулювати основні критерії вибору товару та послуги.

  1. Дівчинка стоїть у магазині – дає певну кількість грошей і їй не вистачає на велику шоколадку, то вона купує невеличкий шоколадний батончик;
  2. Дитина вибирає ручку в офіс-центрі – червону чи синю;
  3. Три відвідувачки у кафе – одна купує каву, інша-чай, третя – мінеральну воду;
  4. Діти купують зошити, а одна дитина не купує, каже, що у неї вже є;
  5. У барі дитина питає про шоколад “Корона”, а є тільки “Світоч”;
  6. У офіс-центрі дитина побачила плакат нового серіалу, дуже хоче купити.

Отже на вибір впливають:

  • Смаки та вподобання;
  • Наявність коштів;
  • Необхідність;
  • Доступність;
  • Мода;
  • Реклама .

Та найголовнішим критерієм вибору товару є його корисність. Тобто спочатку ми даємо відповідь на запитання, чи потрібен мені цей товар, а потім зважуємо усі решту чинників.

У класі визначається бажаючий поласувати цукерками.  Після того як учень з’їдає першу цукерку, він повинен оцінити в балах спожите благо, а клас заповнює таблицю. Після цього він продовжує їсти цукерки і визначати граничну корисність, результати якої заносяться до таблиці.

№ цукерки Гранична корисність

MU

Загальна корисність TU
1
2
3
4
5
6

 

Учень після першої цукерки  оцінює спожите благо, наприклад, у 40 балів, наступна цукерка приносить споживачу користь у 30 балів,і так відбувається до того моменту доки гранична корисність буде  дорівнювати  0 таким чином споживаючи цукерки настане той період коли відбулося насичення.  

Яка залежність між кількістю з’їдених цукерок і граничною корисністю? А між кількістю з’їдених цукерок та загальною корисністю?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 Корисність товару в економіці визначається як задоволення покупця від споживання продуктів харчування.

 Напередодні уроку учні мали завдання знайти тлумачення слова корисність. Учні зачитують свої записи та отримують за цю роботу 100 балів.

Корисність товару – це здатність товару задовольнити наявні потреби людей.

Корисність – ступінь задоволення, одержаного людиною від споживання товару або послуги.

Справді, якщо я для втамування спраги п¢ю каву (наприклад Маккаву), то у випадку, коли Маккави немає я вип¢ю звичайну каву, але задоволення, отримане від споживання цього продукту буде яким?..значно меншим.

Корисність відображає ставлення покупця до товару. Одиницею такого задоволення умовно прийнято 1 ютель (бал).

Економічна поведінка споживача визначається правилом максимізації корисності, згідно з яким людина прагне  (стихійно чи свідомо) придбати  такий набір товарів, що матиме максимальну величину корисності.

Правило максимізації корисності полягає в тому, що споживач прагне придбати такий набір товарів, сумарна величина корисності якого буде максимальною.

За даним правилом максимізації корисності, відношення корисності до ціни для певного продукту є величиною сталою.

(Фізкультхвилинка)

V. Формування вмінь та навичок.

Задача 1. Ви запросили на день народження своїх друзів. Порадилися дома з батьками і враховуючи уподобання товаришів вирішили купити «Дюшес» та сік. Дані про граничну корисність цих напоїв записані у таблиці.  Потрібно купити 5 літрів  товару. Знаючи правило максимізації корисності, скільки і яких напоїв потрібно вам купити?

(Задачу розв’язують біля дошки всім класом )

розробка уроку

Задача 2. Корисність 1 жуйки за ціною 0,75 грн для покупця становить 10 балів. Обчисліть, яку корисність у балах для покупця становитиме 1 батончик «Milky way» за ціною 2,35 грн за цукерку?

Розв′язання.

Використовуючи правило максимізації корисності маємо: розробка урокух – невідома величина корисності 1 батончика «Milky way» х  ≈ 31,3

Самостійна робота у групах.

Задача 3. Ціна 1 кг яблук 5 грн, їх корисність для споживача становить 10 балів. Яку ціну згодний буде заплатити покупець за 1 кг апельсинів, якщо їх корисність для покупця становить 15 балів? А яку ціну погодиться заплатити споживач за 1 кг бананів, якщо їх корисність складає 20 балів?

Задача 4. На свій день народження ви запросили своїх друзів.  Враховуючи уподобання товаришів вирішили купити мармелад  та цукерки. Дані про граничну корисність цих товарів записані у таблиці.  Потрібно купити 5 кг  солодощів. Знаючи правило максимізації корисності, скільки і яких солодощів потрібно вам купити?

розробка уроку

Перевірка самостійної роботи.

VІ. Домашнє завдання. Скласти задачу аналогічну до 1 з використанням уподобань своєї сім’ї та презентувати її на наступному уроці у вигляді малюнку, вірша

VІІ. Підведення підсумків, д/з.

Рефлексія

Прийом «Дякую…» учні вибирають одного учня з класу, якому вони дякують за співпрацю під час уроку і пояснюють у чому ця співпраця полягала.

Я всім Вам дякую  за урок і маю надію, що ви запам’ятаєте поняття прямої та оберненої пропорційності. А також поняття корисності товару і щоб закріпити поняття корисності товару пропоную кожному з вас поласувати цукерками.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *