“Феєрія чисел”. Сторінки 4-5 “Швидкий рахунок”

конспект заходу

Сторінка 4 «ШВИДКИЙ РАХУНОК» Слайд 45

Більшість з нас рахують погано. Чи то нам думати ліньки, чи то ще чого? Раніше люди рахували на пальцях рук та ніг. Адже й малі діти теж навчаються рахувати на пальцях. Однак цей спосіб годився лише до 20. Вихід знайшли: рахували на пальцях до 10, та починали спочатку, окремо підраховуючи кількість десятків.За допомогою пальців рук люди навчилися як рахувати великі числа, так і виконувати дії складання та віднімання. Особливо складні і важкі були у старовину дії множення і ділення – особливо останнє.

Таблиця множення – це ті необхідні у житті кожної людини знання, які слід елементарно завчити, що на перших шкільних порах дається важко. Та згодом таблиця множення забувається.

Проте, оволодівши однією невигадливою технікою «ручного» множення, ми можемо запросто відмовитися від послуг калькулятора. Але відразу уточнимо, що говоримо лише про шкільну таблицю множення, тобто для чисел від 2 до 9, що множаться на числа від 1 до 10.

Множення для числа 9: Слайд 46 – 47

9 · 1, 9 · 2 … 9 · 10 – легше вивітрюється з пам’яті й важче перераховується вручну методом складання, проте саме з числа 9 множення легко відтворюється «пальцями». Розставте пальці обох рук й поверніть руки долонями від себе. Подумки привласніть пальцям послідовно числа від 1 до 10, починаючи з мізинця лівої руки і закінчуючи мізинцем правої руки.

конспект заходу

Припустимо, хочемо помножити 9 на 6. Загинаємо палець з номером, рівним числу, на яке ми множимо дев’ятку. Тобто потрібно загнути палець з номером 6. Кількість пальців зліва загнутого пальця показує нам кількість десятків у відповіді, кількість пальців справа – кількість одиниць. Зліва нами 5 пальців не загнуто, а справа – 4 пальця. Отже, 9 · 6 = 54.

А ось ще один цікавий спосіб швидкого рахунку на 9.

Запишемо в стовпчик: Слайд 48 – 50

Потім, не замислюючись, проставимо після знаку рівності цифри від 0 до 9 зверху вниз:

Потім проставимо другу цифру від

0 до 9 знизу вгору:

9×1 = 09
9×2 = 18
9×3 = 27
9×4 = 36
9×5 = 45
9×6 = 54
9×7 = 63
9×8 = 72
9×9 = 81
9×10 = 90

Множення на 11 числа, сума цифр якого не перевищує 10. Слайд 51

Щоб помножити на 11 число, сума цифр якого 10 або менше 10, треба подумки розсунути цифри цього числа, поставити поміж них суму цих цифр, а другу і останню (третю) цифру залишити без зміни.

72 · 11 = 7 (7 + 2) 2 = 792;

35 · 11 = 3 (3 + 5) 5 = 385.

Множення на 11 числа, сума цифр якого більше 10. Слайд 52

Щоб помножити на 11 число, сума цифр якого 10 чи більше 10, треба подумки розсунути цифри цього числа, поставити поміж них суму цих цифр, та до першої цифри додати 1, а другу і останню (третю) цифру залишити без зміни.

78 · 11 = 7 (7 + 8) 8 = 7 (15) 8 = 858;

94 · 11 = 9 (9 + 4) 4 = 9 (13) 4 = 1034.

Феномен особливих здібностей в усному рахунку зустрічається з давніх-давен. Слайд 53   Як відомо, його мали багато вчених, зокрема, Андре Ампер і Карл Гаусс. Проте, вміння швидко рахувати було властиве і тим людям, чия професія була далекою від математики як науки загалом.

До другої половини ХХ століття на естраді були популярними виступи фахівців у усному рахунку. Іноді вони влаштовували показові змагання між собою.

Як бачимо, швидка лічба це не є таємниця під сімома печатками, а науково розроблена система. Якщо є система, її можна вивчати, їй можна слідувати, нею можна опановувати. Тож нехай вам щастить у вивченні такої цікавої та важливої науки, як математика!

А зараз ми пропонуємо вам декілька питань, що допоможуть нам з’ясувати чи отримали ви користь від нашого заходу. Слайд 54

Сторінка 5   «ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ» Слайд 55

І. Пропонуємо вам завдання про  цифри та знаки

  1. Скільки нулів у кінці добутку чисел від 1 до 10? (два нулі)
  2. Скільки ніг у двох павуків, трьох жуків, двох вужів і трьох чижів? (2·8+3·6+0+3·2=40 ніг).
  3. Скільки буде десятків, якщо два десятки помножити на два десятки? (сорок десятків).
  4. Яка цифра завжди катається в електричці? (три)
  5. Назвати цифровий знак, що позначає відсутність величини.(нуль)
  6. Чи можна від 29 відняти 1, щоб отримати 30? (ХХІХ)
  7. Що більше – 5 одиниць другого розряду чи 8 одиниць першого розряду.
  8. Назвати два числа, у яких кількість цифр дорівнює кількості літер, що становить назву кожного з цих чисел. («сто» -100, «мільйон»-1000 000)
  9. Коли ми дивимося на цифру 2, а кажемо 10? (коли ми дивимося на годинник)
  10. Назвати двозначне число, в якому число десятків на 9 більше числа одиниць (90)
  11. Як розділити навпіл число дванадцять, щоб отримати сім? (ХІІ)

ІІ. Розгадайте ребуси Слайд 56 – 61

Дякуємо за увагу

 Початок:

“ФЕЄРІЯ ЧИСЕЛ”.  СТОРІНКА 3. “ЧИСЛА ВЕЛЕТНІ”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.